Kom videre med dit content marketing arbejde

Kom videre med dit content marketing arbejde

I Content Marketing Bogen fortæller vi om en række værktøjer og links, som du kan bruge til at strukturere dit content marketing arbejde. Internettets veje er uransagelige, så i stedet for at liste værktøjer i bogen, som måske allerede er forældede, får du her en opdateret værktøjskasse med nyttige links til dit videre arbejde.

Værktøjskasse content marketing arbejde

Struktur på content marketing arbejde med en indholdsplan

Content Marketing Bogens kapitel 10 handler om at nå deadlines og holde momentum ved at bruge en indholdsplan. Den type indholdsplan, der fungerer for de fleste typer virksomheder, er den cykliske indholdskalender. Der findes deciderede planlægningsværktøjer på markedet, men du kommer et godt stykke ved blot at anvende et helt almindeligt Excel regneark – eller et Google doc, hvis dine kolleger også skal have adgang.

Her kan du downloade en skabelon til en indholdskalender.

Værktøj til at holde styr på dine idéer

Nogle mennesker får flere idéer til indhold, end de kan bruge i en livstid. For andre er idérigdom og det at se nye muligheder for indhold super svært.

Her kan et simpelt værktøj hjælpe dig – både med at holde styr på dine mange idéer og med at tvinge dig til at fremtrylle nye idéer, hvis det ikke kommer så let. I denne fil får du et eksempel på et skema, som du kan bruge til at kortlægge dine idéer – vi kalder det story mapping. Husk at du skal rette det til, så det passer til din virkelighed, for det kan være, at du kun bevæger dig på et dansk marked eller at du måske har hele verden som dit marked.

Idéen er, at du plotter dine idéer ind og dermed får et overblik over, hvor du har masser af idéer, men også hvor du måske har brug for flere idéer. Det kan være, at du får øje på, at du mangler idéer på owned media eller at du mangler idéer i earned media. Det gode ved at få øje på det er, at det ofte er nemmere at få idéer til at flyve, når du får en ramme at tænke dem i.

Værktøjer til søgemaskineoptimering

I bogens kapitel 13 stiller vi skarpt på søgemaskineoptimering i content marketing. Hvis søgemaskineoptimering er en prioritet i dit content marketing arbejde, har du brug for at finde ud af hvilke ord og udtryk, dine potentielle kunder oftest bruger. Og ikke mindst: Hvilke søgeudtryk du har en realistisk chance for at opnå placeringer på. Til at finde ordene og deres popularitet kan du starte med enten Google’s egen Keyword Planner (kræver Google AdWords konto) eller Übersuggest.

Til at finde ud af hvilke søgeord dine konkurrenter bruger og hvor store chancer du har for at udkonkurrere dem, er der flere værktøjer til rådighed: Moz Keyword Difficulty, SEM Rush og Web Seo Analytics er alle gode værktøjer, som du kan bruge gratis i begrænset omfang. Du kan også handle lokalt og bruge Tiny Rocket Lab, som har de funktioner de danske søgemaskinemarketing-folk oftest efterspørger.

Men inden du når så langt, så husk at læse og krydse listen af med Google’s retningslinjer for webmastere.

Gratis værktøjer til monitorering

Uanset om du har tænkt dig at gå i gang med content curation, som vi beskriver i bogens kapitel 14 eller du blot vil have fingere på pulsen i forhold til, hvad dit marked siger om din forretning på sociale medier, er det en god idé at gå i gang med at monitorere sociale medier.

Her får du en liste over gratis værktøjer, der kan hjælpe dig med at monitorere

Twitter lister – her får du selv mulighed for at samle interessante profiler og følge dem. Andre kan også følge dine lister og du kan dermed hjælpe dine fans med mere nyttigt indhold. Eller du kan følge andres lister.

Facebook lister – fungerer på mange måder på samme måde som Twitter lister – det kræver blot, at dem, du samler på en liste, har en åben profil.

Hootsuite.com – her får du streams serveret med indhold sorteret efter de hashtags eller søgeord, du vælger. Er stærkest på Twitter, men kan også bruges til Facebook.

Tweetdeck – minder utrolig meget om Hootsuite. Bedste feature er, at du kan vælge at få pop-ups på din desktop på de søgetermer som er afgørende for dig, så du i en travl hverdag får det smidt lige i hovedet, hvis noget er vigtigt. Fx. kan du også vælge at få en pop-up hvis én profil på en af dine Twitter lister poster noget.

Ifttt.com – den nørdede version, hvor du selv kan programmere din overvågning. Fx. kan du bede om at få en mail, hver gang en person poster noget på Instagram eller et bestemt ord optræder på Twitter. Eller du kan vælge at få en mail, når vejrudsigten lover mere end 25 grader :)

Feedly.com – giver dig mulighed for at få forskellige former for lister serveret som feeds, hvor du kan se, hvilke du allerede har kigget på og hvilke du ikke har.

Hvis du virkelig vil arbejde dybt med dette, kan det være værd at se på nogle af de professionelle værktøjer. Her kan vi nævne to danske værktøjer, nemlig Komfo og Falcon Social.

Rigtig god fornøjelse med dit content marketing arbejde! Vi håber at bogen er en god hjælp og husk at du altid er velkommen til at kontakte os, hvis du går i stå eller har spørgsmål.