Derfor er snakken om content marketing hype ligegyldig

Derfor er snakken om content marketing hype ligegyldig

Da vi for 16 måneder siden besluttede os for at skrive Content Marketing Bogen, var et af formålene at afdække begrebet ”content marketing”. Der manglede simpelthen en grundbog på dansk – det blev også afgørende for bogens titel. Dengang var der forvirring omkring begrebet og begyndende hype. Det er bestemt ikke blevet mindre siden.

Forleden udgav markedsforing.dk en artikel med titlen, ”er content ikke bare hype”, der forsøger at punktere den danske content marketing hype. Artiklen sammenkoger en 5 måneder gammel anmeldelse og forsøger at lede op til en diskussion, om content marketing ikke bare er varm luft.

For der er content marketing hype – ingen tvivl om det. Det gælder ikke bare i Danmark. I denne nylige undersøgelse fra Smart Insights peger 3 ud af 10 på content marketing som den vigtigste digitale marketing trend i 2015.

Guldgraverstemning blandt danske kreative

Men hvad skyldes den megen virak? Det kommer i hvert fald ikke fra de mange dygtige danske virksomheder, som hver dag praktiserer content marketing og bruger det til at skabe bedre kunderelationer, mere efterspørgsel eller opnå et helt tredje forretningsmæssigt mål.

Derimod er der guldgraverstemning blandt en række danske leverandører af indhold- eller marketingydelser. Nu er der et flot nyt begreb, som kan bruges til at sælge flere varer. Det skaber hype når:

  • Avishuse tilbyder advertorials, og sætter det på hylden med ”content marketing” på etiketten.
  • SEO-bureauer laver avanceret link-bait og kalder det content marketing.
  • Reklamebureauer viser en film, der får succes på YouTube og ophøjer det til content marketing – var det sket for 5 år siden, hed det samme klip ”viral marketing”, men sådan skifter ordforrådet pludseligt i branchen.

I princippet kan det hedde, hvad som helst. Men når en masse marketing-aktiviteter falder ind under samme paraply, er det ikke underligt, at det flyder over med ord som ”gamle vin på nye flasker” og ”marketing hype”. For hvad er det egentlig kunderne får, når de køber en content marketing ydelse hos deres bureau? Det kommer meget an på, hvem man spørger og hvordan vinden blæser. Det giver forvirring og meget lidt værdi for dem, som skal købe ydelserne.

Dine kunder er ligeglade med dig – og content marketing hypen

Så content marketing hypen hærger. Men uanset hvilke ydelser branchen klasker content marketing etiketter på, er der to ting, som virksomheder stadig vil have behov for i dag og i fremtiden.

  1. At bygge deres egne kanaler for at nå direkte ud til målgruppen i et stadigt mere fragmenteret medielandskab.
  2. At tilfredsstille behovet for, at potentielle købere kan finde svar på deres produktrelaterede spørgsmål, når de har brug for det.

Måske hedder content marketing noget andet om et par år, fordi branchen har slidt begrebet op. Men det er dine kunder ligeglade med. Og medmindre du har opbygget et mega-brand, er de også ligeglade med din virksomhed eller dine produkter.

Kunder vil handle hos de virksomheder, som formår at opbygge tillid til dem. Nøglen til det er relevant, nyttigt eller underholdende content. Så lad os få næsen væk fra navlen og give folk det de vil ha’!