Aarstiderne: Content vækker følelser, skaber relationer og styrker salget

Aarstiderne: Content vækker følelser, skaber relationer og styrker salget

I Content Marketing Bogen finder du en række danske virksomheder, som mestrer at koble gode historier og forretningsmæssig værdi sammen. En af dem er Aarstiderne for hvem content er helt essentielt for at skabe værdi for deres kunder.

De kalder det ikke selv content marketing, deroppe blandt struttende dild, sprøde kartofler og søde æbler på gårdene i Krogerup og Barritskov, der huser de 130 ansatte i Aarstiderne. De kalder det bare kommunikation med gode værdier.

Men med en skarpt mejslet kernefortælling og to stiftere, som lever og ånder for idéen bag Aarstiderne har det vist sig, at virksomheden har haft et perfekt afsæt for at vokse ved hjælp af netop content marketing.

Aarstiderne bygger autencitet med content

Aarstiderne har en mission – et løfte til deres kunder – som lyder:

“Aarstiderne genskaber den tætte forbindelse mellem dyrkningen af jorden og glæden ved måltider, fulde af gode råvarer, sundhed, smagsoplevelser og nærvær.”

Aarstiderne styrker salget med video og billeder

En fællesnævner for indholdet er autenticitet. Med en online forretningsmodel kan kunderne hverken se, røre eller fornemme varerne, før de står foran hoveddøren. Aarstiderne har derfor brug for at give kunderne sikkerhed for, at varerne er friske og lækre. Det sker ved at fortælle historier, hvor medarbejdere viser passion og bygger troværdighed. Eksempler på det kan være landmanden, der fortæller om, hvornår han sår gulerødder, eller kokken der tilbereder en suppe med årstidens grøntsager.

Producerer video internt

Friske grøntsager som netop er hevet op af jorden virker stærkt på levende billeder. I 2008 begyndte Aarstiderne med videoindhold for at give kunderne mere nærvær ved at vise, hvad kokken gør.

I dag findes videoindholdet på Madbio.com, som både indeholder video-opskrifter, kokkeskole, der gør svære opgaver nemme, og fokus på aktuelle kasser. Eksempelvis da slanke-eksperten Oscar Uhmaro og kokken Thomas Hess lancerede en af Aarstidernes nye og moderne kasser, nemlig lowcarb-kassen i kølvandet på en populær sundhedstrend.

Uden den helt store investering i udstyr begyndte firmaet at producere videoer om råvarer, opskrifter, madlavning og Aarstidernes avlere. En del medarbejdere er udstyret med mobilkameraer, og da virksomheden har fokus på at fortælle historier og lave rigt indhold, kommer der ofte brugbart materiale med retur til marketingafdelingen, når en indkøber har besøgt leverandøren.

Video styrker kunderelationer og mersalg

Men hvad får Aarstiderne konkret ud af at prioritere de gode historier i deres marketing? Først og fremmest fremkalder de følelser hos modtageren. Uden content ville de være en anonym leverandør, som kunderne aldrig kunne sætte et ansigt på og derfor heller ikke ville have en relation til.

Relationer gør, at kunderne tør handle: Når eksisterende kunder ser videoer på Madbio.com, er der eksempler på, at 25 procent flere køber ekstra varer, som videoen omhandler, i webshoppen.

Udover video bruger Aarstiderne også content på flere andre måder. Hvordan de bærer sig ad, hvordan de organiserer sig og hvilke resultater de opnår, kan du læse mere om i Content Marketing Bogen – forudbestil den i dag!