Content marketing roadmap – vejen til succes

Content marketing roadmap – vejen til succes

Træet og frøet. Eller frøet og træet?

Hønen og ægget. Eller ægget og hønen?

Strategien og indholdet. Eller indholdet og strategien?

 

Kært barn har mange navne, men de beskriver alle de mange små trin du tager rundt om den varme grød, efter du har fundet ud af at du vil i gang med at dyrke content marketing for alvor.

 

Bør du starte med at formulere din strategi?

Eller skal du bare kaste dig ud i at få produceret noget indhold og så håbe på, at strategien materialiserer sig hen af vejen?

 

Når du opererer efter trial and error-modellen, er fordelen, at du får testet en masse ting af og skaber stort momentum. Men ulempen er også, at du ikke har gennemtænkt, hvordan din indsats kommer til at give værdi og i sidste ende salg til din organisation.

 

Start med et content marketing roadmap

I dette blogindlæg får du en opskrift på at komme i gang, som andre har fundet gavnlig. Her kan du se forløbet frem til at lave content på en tidslinje:

Tidslinje content marketing roadmap

Kernefortælling:

Få styr på din kernefortælling. Det handler om at finde ud af hvorfor du driver din forretning – hvorfor I er til stede. Her kan du finde god inspiration til det arbejde ved at se Simon Sineks 18 minutter lange TED talk.

 

Strategi:

Find ud af hvad du vil opnå med content marketing Det er nemlig din strategi. Er det flere leads? Er det flere salg i din webshop? Er det færre returvarer? Færre henvendelser i supporten?

 

Målgruppe:

Find frem til din målgruppe og formulér den som en eller flere personaer. Med en persona beskriver du din målgruppe så konkret, at du kan sætte navn, kaffemærke og fritidsinteresse på personen.

 

Kanal:

Vælg dine kanaler. Hvor i spektret “paid, owned, earned” vil du lægge din vægt?

 

Contenttype:

Video, blog, whitepapers – mulighederne er mange.

 

Og så er du klar til at producere indhold.

 

Du vil måske finde det gavnligt at holde styr på dit indhold med en indholdskalender. Her kan du læse mere om at bruge planlægge indhold i dit content marketing arbejde.

 

Og husk – selv om du med denne opskrift har en plan, så er planer for det meste til for at blive ændret.

 

Sats ikke hele butikken – start med et pilotprojekt

Det bedste du kan gøre, er at sætte pilotprojekter i søen og så tage ved lære af dem og dermed ændre på din strategi og dine planer, når du har fundet ud af hvordan dine pilotprojekter løb af stabelen – både internt og eksternt.

 

Hvis du vil lære meget mere om, hvordan du griber opgaven an og får de nødvendige redskaber til at få dine kolleger med på at tage fat på content marketing, kan du få gavn af vores nye kursus i content marketing strategi.

 

Skriv endelig i kommentaren eller til contentmarketingbogen@gmail.com, hvis du har spørgsmål.