Derfor er en content strategi et must

Derfor er en content strategi et must

Der findes tre slags virksomheder, når det kommer til kommunikation og marketing. De, der ser sig selv som universets centrum, de kundeorienterede og så de virksomheder, der gerne vil være kundens ven, men som ikke kommer ud over rampen. Hører din virksomhed til i den sidste kategori? Det kan dit content rette op på. Det starter med, at du bygger en content strategi, som tager kunden i hånden.

I et af Content Marketing Bogens centrale kapitler kan du læse om content strategier, som rummer nogle vigtige overvejelser omkring dit content marketing program. Content marketing handler nemlig ikke kun om at sætte content på samlebånd. Det skal gøres på en intelligent måde, og alle væsentlige interessenter i organisationen skal forstå betydningen af en content strategi. Det kræver mere end fem minutters snak hen over onsdagssneglen.

Knæk kampagnetankegangen

Alle kan producere content, men skal du mestre content marketing, skal du vænne dig til tankegangen om at være som et medie. Det kræver blandt andet at du løbende udvikler indhold, som er relevant og nyttigt for de folk, du gerne ser som kunder i din butik.
En god content strategi sætter konkurrenterne skakmat
Når du går i gang, er det specielt en ting du især skal sikre: Processen slutter ikke. De kanaler, du vælger til at nå dine kunder, kræver løbende opdateringer for at gro og fastholde interessen hos dit publikum. Det kræver en investering, som også giver løfte om langsigtede gevinster på et helt andet niveau, end du er vant til. Men tidshorisonten for at kunne se et afkast er helt anderledes, end de kampagner du sikkert kører med nu.

Content marketing er en stor investering i startfasen. Du skal både udtænke en ny måde at gøre tingene på, få organisationen med på forandringen og producere og distribuere nok content i en tilstrækkelig høj kvalitet. Det skal du gøre helt klart og en content strategi hjælper til at afstemme forventningerne. Og strategi kan knække den typiske opfattelse af, at marketing er salgsbudskaber pakket ind i en tidsbegrænset kampagne.

Formålet med en content strategi

En content strategi samler trådene, omkring det simple, irriterende spørgsmål: “hvorfor?”

  • Hvorfor skal vi bruge interne ressourcer på at dele viden?
  • Hvorfor skal Facebook eller andre sociale medier være en aktiv del af vores marketing mix?
  • Hvorfor er kunderne kaldet til at handle hos dig, og hvordan kan du vise det gennem det indhold du producerer?

Du kan også spørge på en anden måde: Hvad får virksomheden ud af, at du iværksætter et content marketing initiativ?
Disse centrale spørgsmål skal en content strategi besvare.

De rationelle svar og eksempler fra virksomheder, som er gået helhjertet ind i content marketing, kan du læse mere om i Content Marketing Bogen. Her får du inspiration og ballast til at bygge og få buy-in på en content strategi, der gør din virksomhed til dine kunders ven.

Forudbestil dit eksemplar i dag og få bogen tilsendt, når bogen udkommer til juni.