3 tricks til at få din chef solgt på content marketing

3 tricks til at få din chef solgt på content marketing

Du vil gerne vise, at effekten af målrettet indhold er større end de annoncer og reklamer I normalt kaster penge efter. Kort sagt: Du vil gerne i gang!

Men chefen synes måske ikke content marketing er en prioritet. Er han/hun som chefer er flest, skal dine salgsargumenter på plads. Du ved, at du skal skabe en følelsesmæssig forbindelse med dine potentielle kunder, at kunder kun køber af dem de stoler på, og at begge ting er forankret i fortællinger.

Content marketings største barriere: Mangel på buy-in fra chefen

Det skal du ikke begynde at snakke om. Chefen er mest optaget i en ting i forhold til dit arbejde: Nemlig at se ROI på udgifter til marketing og kommunikation. Men du har brug for opbakning oppefra: Uden buy-in er dit content marketing projekt dømt til at mislykkedes. I bedste fald bliver det opfattet som en dyr, avanceret kampagne.

Så her kommer 3 tricks til at få chefen solgt på content marketing. Er du selv chef, kan du tage argumenterne med videre i bestyrelsen.

Trick 1. Fortæl om forskellen mellem reklamer og content

Din chef ved at det koster penge at tjene penge og at opmærksomhed ikke er gratis. Han/hun har en ikke ubetydelig post på både online og offline annoncering, og det virker sådan set ok. I hvert fald i købsøjeblikket, når køberen skal skubbes det sidste stykke over rampen.

Men content kan mere: Det kan opbygge og styrke et marked. Tænk bare på, hvordan Aarstiderne har stimuleret efterspørgsel på et produkt der var helt ukendt for 15 år siden ved systematisk at bruge content. Flere bliver inspirerede til at tage dine produkter i brug, og du kan nå ud til nye målgrupper, når du fokuserer på kundernes behov frem for dine produkters funktioner.

Reklamer kan flytte markedsandele. Content marketing kan øge markedet. Hvad siger du til at vi fastholder vores markedsandel, men gør markedet større, chef?

Trick 2. Spørg hvordan chefen sidst fandt et nyt produkt?

Tricket handler om at få din chef til at tænke som dine kunder. Spørg ind til hvad chefen selv har købt for nylig? Varige forbrugsgoder eller rejser er lettest at huske. Hvordan fandt han/hun ud af at det lige netop var det produkt? Hvor mange gange gik chefen på Google? På Facebook? Forhørte sig i netværket? Læste anmeldelser? Sammenlignede priser?

Uanset om din virksomhed sælger viden, viskerblade eller vinduespartier orienterer kunderne sig som aldrig før.

Chef, vi har brug for en strategi til, hvordan vi kan blive synlige på de steder, hvor vores kunder leder efter information.

Trick 3. Fortæl hvordan content marketing kan måles og skaber resultater

Fordelen med traditionel kampagne-tankegang er, at du hurtigt kan måle resultaterne og se, hvad et lead koster. Du kender dine omkostninger på forhånd, og det er let at justere udgifter i den ene ende af regnearket og indtægter i den anden. Men når budgettet er brugt er du tilbage ved udgangspunktet.

Content marketing er sværere at måle, men når du har maskinen i gear, kører den 3 gange længere på literen

fordele ved content marketing og paid search

Du løfter bundniveauet over tid, når du investerer i at bygge din egen kanal og hjælpe kunderne, inden de er klar til at købe. På længere sigt får du direkte adgang til dine potentielle kunder, og du kan drosle på omkostningerne til annoncering – eller pege dem i retning af dine mest lukrative målgrupper.

Kære chef, vi har overstået krisen, og timingen er god til at investere. Hvis vi begynder at satse på content marketing i dag, vil vi først begynde at se resultater til næste år. Hvad siger du til, at vi begynder at gøre hele vores marketingapparat mere effektivt?

Kom på kursus

Det lyder let, ikke? Har du brug for flere detaljer til, hvordan du skal gennemføre en content marketing plan eller er du allerede i gang uden at det rigtigt tager form? Så har vi sammensat et kursus til dig.

Fredag d. 19. september er sidste chance for at tilmelde kurset: Lær at bygge en content marketing strategi.
Skynd dig at få lov af din chef og bliv klædt på til at komme i gang med content marketing.