Joakim Ditlev: Vær nyttig og smart, så vinder du kunderne

Joakim Ditlev: Vær nyttig og smart, så vinder du kunderne

Det er tid til at zoome ind på forfatterne til Content Marketing Bogen. Her kan du læse Marketing-manden, Joakim Ditlev svare på 6 skarpe spørgsmål om content marketing.

Joakim DitlevJoakim Ditlev
Content marketing specialist, konsulent og indehaver af contentmarketing.dk

Hvad er din motivation for at skrive content marketing bogen?

Jeg har arbejdet med content marketing siden 2009, da mit daværende job sendte mig omkring USA. Jeg købte domænet contentmarketing.dk, hvor jeg siden 2011 har blogget hver uge. På de tre år har begrebet gået fra at være total ukendt til at være noget man kaster i flæng, uanfægtet om man kommer fra et traditionelt reklamebureau, arbejder med søgemaskiner eller sociale medier. Det kan give et grumset billede af, hvad content marketing er. Det vil jeg gerne gøre mere klart med bogen – specielt fordi min konsulentforretning er så tæt knyttet til begrebet.

Hvordan står du i forhold til content marketing?

Jeg kigger primært på content marketing fra en kommerciel vinkel. Det kan være svært at måle den direkte effekt, men jeg er overbevist om, at den virksomhed, der er bedst til at distribuere nyttigt indhold med den bedste timing til en nøje defineret målgruppe også er den der i sidste ende får flest kunder. Jeg er mest optaget af marketing-aspektet i content marketing – Hvad kan du gøre for dine kunder, og hvordan bygger du en loyal fanskare? Hvordan finder du de bedste kanaler at distribuere indholdet på? Hvordan kan du skrue på indholdet og blive fundet på specifikke søgeudtryk?

Hvad gør du for dine kunder til daglig?

Jeg hjælper virksomheder med at komme i gang med at lave mere relevant content. Mine kunder er oftest B2B virksomheder, der har ambitioner om at omstille sig til at lave content marketing eller ønsker at få mere ud af deres indsats på sociale medier eller søgemaskiner.

Deruover holder jeg foredrag om content marketing og indholdets rolle i købsprocessen. Du kan være sikker på, at det bliver holdt på jordnært niveau, og at tilhørerne kommer hjem med notesblokken fyldt med konkrete tips og interessante eksempler på content marketing.

Hvad er din yndlingscase?

Det må være BlendTec. Jeg bruger den ofte som icebreaker til foredrag. De producerer blendere, som ikke er specielt kønne men til gengæld er de kraftige. For at demonstrere det, har de på YouTube udgivet videoserien ”Will It Blend”, hvor de i en årrække har udgivet videoer, hvor den karismatiske direktør, Tom Dickson putter alt fra iPads til Justin Bieber merchandise i blenderen. Det er ikke alene underholdende indhold, som er set af langt over 100 mio mennesker. Det har løftet omsætningen med 700%.

Hvad synes du om at arbejde sammen med Signe Damgaard Jepsen?

Signe stod øverst på listen, da jeg skulle finde en medforfatter til bogen. Jeg har stor respekt for hendes arbejde, og med hendes baggrund fra medierne og fokus på historiefortællingen ville det være et godt match.

Udover Twitter, et par kaffemøder og noget presserådgivning har jeg ikke arbejdet sammen med Signe før, så det er et sats af at samarbejde at kaste sig ud i, når der samtidig er kunder, der skal plejes, og børn der skal fodres. Men det er bestemt et vellykket samarbejde.

Signe er specielt skarp på at finde frem til essensen af, hvorfor virksomhederne har gjort som de har gjort, så hun kan stille de helt rigtige spørgsmål under interviews – og ikke mindst huske svarene i detaljer flere måneder efter. Imponerende!

Hvis du selv kunne bestemme, hvad ville du så gøre og for hvem?

Ohh, der er mange, som kunne bruge et løft…. Jeg har været bloddonor i en periode og tænker tit, at der er et kæmpe potentiale for GivBlod på specielt online medier.

Som donor vil du gerne fortælle din omgangskreds, hvor godt et menneske du er, når du giver en halv liter af dig selv, men du vil heller ikke lyde alt for hellig. Samtidig vælter det ind med undskyldninger fra alle ikke-donorer, når den en sjælden gang bliver bragt op. Det er sukkermad for sociale medier – tænk hvad man kunne gøre med bare en håndfuld medarbejdere og et solidt medie budget? I stedet lyder det skingert, ”Vi mangler donorer NUU!” Det budskab klinger mest af rhesus negativ.

Har du noget du vil spørge Joakim Ditlev om, så brug kommentaren eller spørg på Twitter.